Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 15 november, 2009

Tron på att tjejer med mer hull på kroppen gillar annorlunda passform verkar vara något som plussizse-tillverkarna i Sverige tagit som en vedertagen sanning. Vad jag har svårt att förstå är hur denna uppfattning kommit till. Jag börjar fundera i termer av att tjejer som drar större storlekar faktiskt inte ska trivas med i sina kläder. Därför bör de ägna sig åt att försöka banta ner sig till ” normala” storlekar för att de ska få bära snyggare kläder.

kapp ahl vanlig

kapp ahl

KappAhls hemsida kan man se tydliga skillnader när det kommer till vilken kollektion som tillhör vilken storlek.

Å visst stämmer det till stor del, många tjejer vill inte gå ner i vikt först och främst av hälsoskäl utan till stor del för att kunna ha lika snygga kläder som sina smala systrar. Det handlar om att man vill passa in, vara som alla andra och ha samma möjligheter och utbud. Det är logiskt i min värld.

hm vanliga

hmH&Ms utbud skiljer sig markant. Man kan inte se en enda likhet om man jämför de  ”normala storlekarna” med ”tjockisrutan”

Jag vill veta hur dessa klädkedjor resonerar kring passform och utbud när det kommer till att göra kläder i större storlekar. Jag vill ta del av undersökningar som säger att denna specifika kundgrupp faktiskt VILL ha en annan passform och andra snitt. Det går emot ALLT jag tror på, om inte annat för att knäppt mig på näsan.

lindex vanliga

lindexSofia Brax ”För större kvinnor har vi Lindex Generous. Större kvinnor vill gärna ha en annan passform”

Skulle det vara så att det visar sig att Generous, Bib; XLNT-.kvinnan av någon outgrundlig anledning vill bära kläder av denna sort så skulle jag sälla mig till att vara en minoritet av tjockisarna och acceptera utbudet. Men jag tror varken L-kvinnor, kvinnor med större boobs eller kvinnor med större storlekar faktiskt vill det.

Jag vill ingå i en fokusgrupp där det diskuteras passform inom dessa företag.  Jag tycker det är jättebra att debatten har väckts även om det skulle visa sig vara ett PR-trick som kanske inte gick helt som Lindex ville.

Jag vill veta om det faktiskt finns människor som ingår i målgruppen som arbetar med dessa kollektioner. Jag har tusen frågor men helt ärligt INGEN som har lust att svara på dem, för det är en het potatis och ett känsligt ämne. Men att göra en pudel som Sofia Brax försöker sig på att göra hjälper inte riktigt i mina ögon.

Nu är diskussionen uppe och det är hög tid att tala ur skägget!

/Nostalchic

Read Full Post »