Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 12 juli, 2008

Min hemstad där jag växte upp, där jag fick min första kyss. Upplevde min första fylla, blev lite mer kvinna, lite mer kaxig och lite mer jag, det är där jag befinner mig nu. Staden kan liknas en blomma, som blomstrar i full skönhet på sommaren. När kvällarna blir kyligare tappar den sin färg och framåt hösten ramlar de vackra bladen av och förmultnar. På sommaren blomstrar min hemstad och det är då jag trivs här som bäst.

Jag minns när jag var yngre, jag hade verkligen svårt att förstå tjusningen med att alla vuxna skulle envisas med att varje helg vallfärda ner till Varbergs torg där det på lördagarna är marknad. Denna förtjusning över grönsaker, frukt och blommor och en uppsjö av småstånd med allt möjligt skräp. Nu för tiden tycker jag det är rofyllt att gå omkring på torget en lördagsmorgon. Att välja frukter från stånden, njuta av dofterna och det vackra färgerna. Botanisera bland skrot och plastiga solglasögon.

Idag efter att jag och min dotter hade varit och ätit frukost på ett café med några vänner gick vi med min mamma på torget. Vi handlade jordgubbar, lyssnade på gatumusikanterna och promenade hem till min mormor.

Jag älskar verkligen min mormor, hon är nästan helt blind och bär på så mycket historia och roliga minnen som hon har i sitt hjärta. För att vara snart 87 år är hon otroligt öppen i sinnet. Hon är kvinnan som jobbade på Valand som servitris i högklackade skor med 10 centimeter klack, umgick med en transa som brukade låna hennes snygga heels. Hon var kvinnan som vågade säga emot och ifrån. En bra förebild på många sätt.

Efter jordgubbarna så gick vi en promenad runt fästningen och jag slog av att man verkligen inte uppskattar hur vackra saker och ting kan vara när man ser dem varje dag. Det är fint i staden där jag växte upp, även om det inte är staden och jag längre, då jag lämnat henne för många år sedan. Kanske kommer det aldrig bli vi igen, det låter jag vara osagt. Staden har så lite av vad sånt som jag anser mig behöva och tycker om, men ändå så mycket av det jag älskar. Visst är den vacker i sin finaste skrud.

 

Dagens outfit togs efter våran promenad och på bilden försöker jag muntra upp dottern genom att dansa lite på mina föräldrars balkong.

 

Klänning: Monki

Kofta: Emmaus

Leggings: Kappahl

Skor: life

 

xoxo /Nostalchic

Read Full Post »