Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 17 juli, 2008

Om det hade funnits en mirakelkur som gjorde alla smala så lovar jag att det inte hade funnits så många tjockisar på jorden. Trycket att vara smal är enormt idag och den som inte är just smal är inte heller helt lyckad som person.

Det finns ingen som tycker om att höra att den inte passar in, inte är fin nog eller skulle vara snyggare om den vägde mindre. Skulle det funnits ett medel som gjorde att vi alla kunde vara lika smala, så hade vi också sett likadana ut. Vi tjockisar skulle sakta med säkert vara en utdöende sort. Men det finns inga mirakelmedel. Människor se olika ut, till både hudfärg, kropp och övrigt utseende, det är ett faktum.

Idag skriver DN om nya rön Fet mat gör dig smalare. Det har bedrivits forskning under tre år där de testats vilken utav tre olika dieter som ger bäst reslutat.

Vi vet alla att trender går i cykler när det gäller mode såväl som dieter och liknande. Tallriksmodellen, Gi-metoden, Gastric Bypass, medicinering, alla metoder hyllas någon gång. Vad jag är nyfiken på är hur reslutaten efter de här tre åren ser ut, när det tex gått ännu ett år. Hur många behåller sin vikt, hur många går upp de 5 ½ kilona som de förlorat eller fortsätter gå ner? Det är ju egentligen där det intressanta ligger. Jag dissar inte deras forskning helt, är bara nyfiken på hur det fortsatta resultatet ser ut.

Skillnaden mellan den bästa och den sämsta metoden var endast 2½ kilo vilket jag inte anser är särskilt mycket. Sedan vad som är bäst för kroppen under tiden är en annan sak, där är jag ingen expert. Varför ska det egentligen finnas direktiv om hur alla ska äta, när det uppenbarligen inte fungerar för alla personer.

Det kan vara svårt att finna kraften att vara den man är när man är tjock. Det är ingenting som kommer som ett brev på posten. De flesta kvinnor i 30 års åldern har bantat, jag har det och du har det alldeles säkert också någon gång under din livstid. Det är helt enkelt svårt att stå emot och svårt att lära sig tycka om sig själv när media och andra människor upplyser en om att man inte borde göra det.

Att inse att det här är JAG och jag faktiskt tycker om mig själv och det är helt ok kräver även det stor disciplin. Att fortsätta älska sig själv oavsett hur andra känner.

Man kan få uppfattning om att det enda sättet en tjock människa kan få uppleva respekt är genom att banta. Då är man lyckad, stark och duktig. Är man dålig om man väljer att tycka om sig själv som den person man är idag och även i en framtid, smal och tjock? Enligt mig handlar det om hur jag vill må med mig själv, jag är faktiskt den personen jag ska leva med varje dag . Det krävs disciplin för att inte falla för självföraktet, men de bor inte längre hos mig, vi har sagt upp bekantskapen.

Det var allt för mig just nu.

/Nostalchic

Read Full Post »