Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 30 juli, 2008

Man skulle kunna tänka på tiden som en film, där varje frame av filmen är ett nu i ditt liv. Något som visar hur du existerar varje ögonblick.

Alla människor tänker massor av tankar varje dag som antingen handlar om det som varit eller det som komma skall. Vi blickar in i en oviss framtid fast livet egentligen består av en serie ögonblick. Det är bara nuet är det som existerar fast vi sällan lever just här i tanken.

Jag är expert på att leva i framtiden men kanske även i det förflutna. Jag tänker på dagar som är på väg och ser tillbaka och skrattar och gråter åt det som varit. Kanske borde vi lära oss att unna oss det där vi önskar oss just nu. Jag menar inte att man inte ska få drömma och önska sig, det är helt okej att önska att man vann de där miljonerna på lotto. Men att skjuta upp livet för att man inte är där just nu, så kan vi inte hålla på att leva varken du eller jag. Vill vi det?

Det handlar inte om att strunta i framtiden eller att rycka på axlarna åt det som varit, det är trots allt det som varit som gjort mig till den jag är idag. Men att inse att framtiden är här och nu. Hur många känner inte igen sig i tankar som: När jag blir 18 då får jag göra som jag vill.. Andra kan känna igen sig i tankar som På semestern då ska jag leva, då ska vi äntligen unna oss tvåveckorsresan utomlands som vi sparat till så länge eller om jag bara går ner fem kilo så kan jag köpa den där snygga klänningen.

Varför inte må bra idag?

Okej, idag kan jag inte ha den där klänning, skit samma! Jag köper den i storleken jag har idag och är nöjd med det. Vem vet om du någonsin blir smal, eller ens vill det om 6 månader. Då missar du klänningen, festen, stranden, resan eller vad det än är du förvägrar dig just nu med drömmarna om framtiden. Varför vänta på något som du inte vet att du kommer att få uppleva? För den saken skull behöver ingen ge upp målen inför framtiden, om man vill ha sådana. Lev på vägen!

Jag tror många fastnar i tankarna och fantasierna om vad de ska göra när de blir den där supermänniskan som de drömmer om att vara. Eller hur mysigt det ska bli på semestern, men när den dagen väl kommer har man byggt upp så mycket förväntningar och redan levt igenom allting i huvudet så att det är uttjatat och man är redan någon annan stans i framtiden och skapar nya planer. Eller när man tappat det där fem kilona vill man gå ner fem till.

Glömmer vi idag av längtan tills i morgon? Tänk om det är så att kvalitén på mina ögonblick bestämmer kvalitén på mitt liv.

Om man tänker såhär istället, varje sekund av mitt liv är en ny början där jag kan ändra riktning om jag vill. Jag kan lägga ner den där ångesten angående beach 2008 som vi hör om överallt. Tycker jag om att bada, då tänker jag göra det som jag är. Gillar jag inte att bada kan jag hellre hitta på något annat roligt. Varför ska man behöva göra något bara för att man bör och måste, eller att förvägra sig något man tycker om för att man inte tror att man är ”rätt” idag.

Vem vet om vi dör i morgon, vem vet var morgondagen har att ge, lycka eller sorger. Nu skiter vi i det en stund och bara lever här, för en enda sekund. Kan vi?

De flesta av oss känner till uttrycket Carpe Diem-fånga dagen. Om inte annat från filmen döda poeters sällskap. Men jag säger to hell med Carpe Diem jag säger istället Carpe Punctum –fånga ögonblicket, det förtjänar din fulla uppmärksamhet för det kommer inte tillbaka.

Här förevigas ännu en ögonblick av mitt liv.

Klänning: Cubus

Cardigan: Lindex

Örhängen: present från Åsa

Hårspänne: tradera

Peace out / Nostalchic

 

Read Full Post »