Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 13 juli, 2008

Jag håller helt och fullt med Klara i hennes åsikter när det gäller klänningarna i Plusstorlekar på Sofies Mode. Det känns som att Lina Borgenbring snabbt och lätt har kollat lite på vad som finns på de stora pluskedjorna och i brist på riktig koll tagit med ett antal klänningar. Den enda klänningen jag eventuellt skulle kunna  tänka mig är den röda från Kappahl.

Visst kan man se det positiva i att Sofies Mode kommer med förslag till tjejer som drar storlek maxi, men det finns så mycket bättre alternativ. Jag anser att man måste ha mode som riktar sig till publiken som läser tidningen och utbudet var betydligt tråkigare än för de andra storlekarna.

Utan att ha provat plaggen så tror jag mig kunna ha i alla fall två av plaggen som fanns på midi förslagen beroende på vad det är för tyg. Jag måste känna lite på plagget för att veta med hundra procents säkerhet,det är så jag gör när jag provar kläder, drar och mäter lite passform snabbt så vet jag i de föesta fall om det fungerar, det handlar om kroppskännedom.

vad jag undrar är varför tar de inte hjälp av tjejer som är plussize som vet vad som fungerar på deras kroppar, vad som på riktigt sitter snyggt? Det finns många tjockisar i vårt avlånga land. Det är bara att inse: Sveriges modekunniga är inga fenor när det kommer till plussize, vi får vara våra egna mästare.

Jag skickar en kram till Klara för att hon är så otroligt uppmuntrande.

Read Full Post »

Alla verkar på något sätt vilja smälta in, hitta sin plats i ledet och känna samhörighet. Med det menar jag inte nödvändigtvis att man ska passa in i mellanmjölkens svennesverige och se ut som en klonad version av någon annan.

Jag tror att människor strävar efter att vara originella med för den sakens skull inte vara avvikande i deras lilla klick av umgänge. Den grupp eller de människor man identifierar sig med.

Förut tittade jag aldrig på andra människor. Inte på hur de såg ut, gick klädda eller betedde sig. Om de inte var så att personerna fångade min uppmärksamhet i form av att de ”stack ut” från mängden.

Vad är det egentligen som får mig att upptäcka någon? Vem utskiljer sig från den stora massan i mina ögon?

Den enda gången jag lade märke till någon särslild person var om denna utmärkte sig på något särskilt sätt, vilket jag älskar,. Som tex en söt Goth-tjej på spårvagnen eller en tokig alkis med med en mössa som en strut på huvudet. Jag såg aldrig de andra, dessa människor var bara som en grå massa som jag bara antog hade samma form och stil.

”Människor som strömmar tittar alltid långt bort, ingen möter en blick ingen avslöjar nått” / Peter Lemarc

Kanske har vi för mycket tid över till att fundera på vilka vi är och hur vi vill utveckla oss själva. Vilka vi vill ge skenet av att vara. Kanske är vi i grund och botten bara egoister.

Är jag en människa som sticker ut för att jag inte är smal? Eller är det en hangup jag har om mig själv?

Människor sorterar in andra personer i fack pga. deras egna referensramar. Jag kanske hamnar i deras fack där ”lata och osmarta tjockisar” får vara. Den här bloggen existerar just för att jag inte tycker om att bli inputtad i ett fack utan att få chansen att bevisa vem jag är. Kanske är jag en person som ofrivilligt sticker ut och om det nu är så, kan jag vända det till något positivt?

När jag verkligen öppnade ögonen och började se mig omkring utanför mitt synfält där jag bara tog in de färgsprakande extra ordinära människorna så insåg jag att jag kanske inte alls sticker ut. Det kryllar faktiskt av knubbisar och tjockisar överallt. Alla de andra människorna har funnits där hela tiden, bara att jag valde att inte se dem. Jag har varit för upptagen av mig antar jag. Det känns som en befriande insikt.

Vad jag har kommit fram till är att: Alla sticker ut för någon, ingen är helt osynlig, alla är vackra i någons ögon. Alla har den perfekta stilen, den vackraste själen, den skönaste rösten, de tjusigaste skorna i någons bok. Det handlar bara om vem som uppmärksammar just dig i bruset av den grå massan.

Idag kanske det är din tur, se dig lite extra omkring för du missar kanske massor annars.

Peace out / Nostalchic

 

Read Full Post »